Sviket

Dagen er trist og grå. Regnet ligger i luften. Som tunge, dystre tårer. Trærne henger med hodet. Bøyd under gråheten.

Jeg er urolig. Kjenner en indre rastløshet jeg ikke blir kvitt. Har lyst til å skrike. Kaste ting i veggen. Få ut alt sammen. Sinnet. Skuffelsen. Sviket.

Ikke en eneste gang har jeg sett meg tilbake. Ikke én!

Men, det er mye å prosessere. Mye å bearbeide. Mange sannheter å fordøye.

Matlysten har forsvunnet. Jeg går med en hul kvalme i hele kroppen. Spiser fordi jeg vet jeg må. Et måltid om dagen. Kanskje to hvis jeg er heldig. Merker at klærne begynner å sitte løst. Ser at kroppsdeler blir mindre. Smalere. Men, jeg gleder meg ikke over det. Vet dette ikke er sunt. Det er ikke bra for meg. Vekten ville ikke fortelle meg sannheten. Nektet å vise meg. Error. Selv den visste at dette er feil.

Sannheten er ikke det verste. Den er så klar. Lar seg ikke fornekte. Den er konstaterbar og ubestridelig. Den kan jeg håndtere.

Det verste er sviket.

For det gir dype arr. Når noen utnytter det kjæreste og skjøreste vi har. Følelsene våre. Spiller på din medmenneskelighet. Spiller på din kjærlighet. Spiller på din svakhet.

Det er et åpent sår at jeg stolte på han. Ga han mitt alt. Lot han se meg for hvem jeg er. Viste han kroker at mitt mørke som få har sett. Lot han gå på oppdagelsesferd i alle mine sjelelige brennmerker. Slapp han inn.

For han var det et spill. Han var aldri interessert. Han var aldri engasjert. Når han sa «jeg elsker deg». Det var den søte, uimotståelige giften. Som rovdyret sprer for å lamme sitt bytte.

Men, jeg lot han se. Han så. Han tok det til seg, med seg. Ikke fordi han brydde seg om meg. Det gjorde han nok aldri. Hans oppdagelsesferd i mennesket meg ga han kunnskap. Lærdom om mine svakheter. Slik at han senere visste hvor han kunne såre meg mest. Hvilke knapper han kunne trykke på for å få meg til å falle momentant. Han visste hva han kunne si for å umiddelbart få meg til å krympe meg. Bli sårbar. Bli en tone i hans svikefulle symfoni.

Sviket. Det er det verste. Ikke fordi han svek meg. Han betyr ingenting for meg lenger. Han er ikke det verste. Men at noen har utnyttet mine svakheter, mine følelser. Så kaldt. Så kynisk. Det er det som er sårt.

På armen min står det skrevet i blekk «Trust no one». Hvorfor hørte jeg ikke på meg selv?

Sviket får meg til å lukke meg. Bli usikker. På om jeg vil la noen få se igjen. På om jeg tør å la noen se meg sårbar igjen.

80932ab2346854c2348db866e7e90aab-d2i0rts

 

5 Svar til “Sviket

  1. Noen sa en gang i ett mørke jeg ikke kom meg ut av; kan jeg,så kan du!
    Det stemmer.Det er mye som må fordøyes,mye som må prossesseres og bearbeides…men minn deg selv på at ikke alle er som han.
    Du vil ha erfaringer som gjør at om du hører på din indre stemme så vil den fortelle deg om det som kommer fra en ny potensiell flørt er bullshit eller ikke. Men du vil la noen slippe inn igjen…det vil bare ta tid.

    • Selvfølgelig så kommer man seg opp og videre. Og jeg vet at det er jeg som kan gå med hevet hode ut av dette. Men, det er som du sier mye informasjon som skal prosesseres og bearbeides. ^
      Jeg tror ikke alle er som han. Heldigvis så er det de færreste. Jeg tror fortsatt at de fleste mennesker jeg møter og vil møte i fremtiden har edlere hensikter enn hans var. Han har gitt meg en erfaring, en dyr en som sådann. Jeg kommer aldri til å tvile på magefølelsen igjen. Jeg kommer til å lytte til intuisjonen neste gang den gir meg en heads up.
      Jeg kommer også til å tørre å elske igjen. Når den tid kommer. Først skal jeg nyte selvstendigheten, friheten og tiden med lille skatt. Det jeg er usikker på er hvor mye jeg vil tørre å vise av mine innerste kroker.

        • Ja, det er vel slik det blir. En ny må fortjene. Vise at han er tilliten verdig. Fordi jeg nå bærer med meg en skepsis. En ny har kanskje ikke fortjent min skepsis, men den er en del av meg. Et resultat av mine erfaringer.

Legg igjen en kommentar

