Å lære å leve med seg selv!

Det begynner å gå opp for meg at jeg har fått en diagnose. En diagnose som jeg trolig må leve med livet ut. Det er ikke like lett bestandig….

Jeg har valgt å ikke bli medisinert. Jeg vil ikke risikere å bli zombie. Jeg vil ikke gå rundt å leve livet mitt i en boble. Et følelsesmessig vakuum. Jeg vil være meg selv. Fullt og helt.

Men, det betyr jobb. Mye jobb.

Diagnosen er utfordrende. Den vil bringe meg vanvittig mye glede, men også mye frustrasjon og fortvilelse. Jeg må lære meg å håndtere begge deler. For gleden kan bli for voldsom. Den kan være for impulsiv og bære meg ut på gale veien. Jeg vet også at depresjonene vil komme. Jeg må lære å håndtere de også.

Det er en utfordring. Og det vil alltid være en utfordring. Det er det jeg må lære meg å leve med… Jeg må lære meg å leve med meg selv.

14 Svar til “Å lære å leve med seg selv!

  1. Tøffe deg, heier på deg og dette klarer du ❤ Er slik selv, skal begynne i behandling og legen sa at de nok ville kombinere behandling og medisiner, men jeg kjenner at jeg kan ikke, jeg må finne en måte å takle det på uten og som du skriver lære å leve med det, medisiner er så ofte ødeleggende ❤

    • Takk, snille du ❤

      Det er tøft å lære å leve med seg selv på nytt. For man må først akseptere det man skal leve med. Og så kan man lære å håndtere det.

      Medisinering kan være viktig og riktig i mange tilfeller, men det har også mange bivirkninger. Så jeg ønsker å prøve uten først. Lære å leve med utfordringene. Likevel vet jeg, at hvis jeg ikke klarer, så er medisiner eneste riktige måte…

      Ønsker deg masse lykke til! ❤

  2. Er selv umedisinert bipolar, har prøvd medisiner og blitt syk av medisiner. Jeg er sterkt i mot medisiner, da jeg er langt fra den eneste som har blitt alvorlig syk av dem :/

    Jeg er frisk så lenge jeg passer kostholdet og stressnivået mitt 🙂

    • Jeg er også redd for hvordan jeg kan reagere på medisiner. Liker ikke tanken på at medisinene kan «fucke» med hodet mitt, for å si det rett ut. Da er det bedre å prøve å lære seg å mestre det uten, så lenge man klarer det. 🙂

      Jeg burde også vært flink med kosthold, trening og stressnivå, men DER har jeg enda en lang vei å gå 😛

      • Jeg ble såpass syk av medisinen at jeg ble desperat på å finne en løsning, etter en tid fant jeg både GAPS (gut and psychology), om hvordan kroppens helse (mest tarmsystemet) påvirker hjernen og forskningen til Walsh Institute om hvordan næring påvirker hjernens signalstoffer.

        Det har vært veldig opplysende 🙂

      • Og selvfølgelig hvordan stress påvirker alt sammen. 😛

        Hardt arbeid, men jeg er ikke lenger bipolar (symptomfri ganske lenge nå), stoffskiftet er a-ok, kognitivt (jeg har slitt mye med hukommelse og konsentrasjon) blir jeg stadig bedre, og jeg har ikke utmattelse mer. Da er arbeidet verdt det.

        • Nettopp!

          Visste du at mangel på B-vitaminer er vanlig hos bipolare? Og at mangel på sink kan føre til depresjon og psykose?

          Lave nivåer av viktige sporstoffer og vitaminer er sett ved flere psykiske lidelser (kilder på bloggen min), sammen med oksidativt stress. Dette påvirker dannelsen av serotonin, dopamin og noradrenalin (som styrer blant annet følelser, energinivå, kognitive funksjoner). Å dempe det oksidative stresset, og samtidig sørge for at kroppen får næringen den trenger, lar hjernen fungere slik den egentlig skal 🙂

        • Ja, det visste jeg faktisk! Er ikke lenge siden sist jeg sjekket nivået av vitaminer osv. hos legen, nettopp av den grunn. Det skal i alle fall sørges for at jeg ikke har mangler av viktige stoffer som kan trigge svingninger. De kommer ofte nok som de gjør 😉

        • Så bra 🙂

          En annen ting å tenke på da, i forhold til sporstoffene, er hvor godt kroppen klarer å ta dem til seg fra maten. Korn, frø, og andre plantedeler som skal bli en plante, inneholder et stoff som heter fytinsyre. Den er veldig nyttig for planten fordi den binder til seg magnesium, kalsium, sink og jern, som frøet trenger til å vokse. Problemet blir når vi spiser denne uferdige planten, fytinsyren brytes ikke ned av fordøyelsen vår, den binder seg til de samme stoffene og gjør at kroppen kan få mangler.

          I tillegg inneholder de samme kornene/frøene (bønner, linser, erter, nøtter…) et type protein kalt lektin. Lektin er vanskelig å fordøye helt, og ødelegger slimhinnene i tarmen. Dette fører til dårligere næringsopptak og oksidativt stress.

          Gluten er også et protein som gjør dette. Antistoffer mot gluten er funnet hos bipolare og schizofrene (glutenfri diett har også vist seg nyttig for ADHD og autismespekteret).

          *Alt for interessert i temaet*

          Glad på dine vegne at du vil prøve uten medisin. i etterpåklokskapens navn skulle jeg ønske jeg visste alt jeg vet nå da jeg først fikk medisiner. Eller kanskje enda før det, da hadde jeg neppe blitt så dårlig som jeg ble 🙂

Legg igjen en kommentar

