Bare en liten hodepine?

Jeg merker det det begynner å murre. Kjenner en svak, dirrende hodepine som sniker seg opp fra nakken.

Jeg vet hva det er. Men, jeg fortrenger. Jeg vil ikke. Ikke nå. Orker ikke. Har ikke tid. Sier om igjen og om igjen til meg selv, at det er bare litt vondt i hodet. Bare en liten, helt vanlig hodepine.

Smerten brer seg over høyre siden av hodet. Som om halve hjernen står i brann. En glødende, brennhet smerte.

Lyset begynner å gjøre vondt. Hver stripe av lys. Dagslyset. Lyset fra en lampe. Fra en skjerm. Som nåler mot øyet. Jeg prøver å vri meg unna. Det gjør vondt. Lukker øynene for å slippe. Må åpne dem igjen. Nålene mot øynene er skarpere nå.

Lyder. Det er så mye lyder. Overalt. Slutt med det! Ikke bråk så fælt!

Smerten blir verre.

Hodet føles nå som fastlåst i en skrustikke. Den blir strammere og strammere for hvert åndedrag. Som om bøddelen med den sorte hetten står og skrur til. En runde for hver gang jeg trekker pusten. Jeg kommer meg ikke unna.

Jeg klarer ikke lenger å ha øynene åpne. Lyset gjør for vondt. Er så skarpt. Tårene begynner å renne. Jeg tørker dem bort. Overrasket over at det bare er tårer. Forventer nesten å se blod. Blod etter lysets gjentatte knivstikk i pupillene.

Jeg kryper sammen. Smerten begynner å bli uutholdelig. Ligger i fosterstilling med hendene over hodet. Prøver å gjøre meg så liten som mulig. Gjemme meg for smerten.

Hvorfor må det være så mye lyd?  En bil som kjører forbi. Regnet som trommer ute. Min egen pust. Hver minste lille lyd. Føles som slag med slegge mot hodet. En lyd, ett slag. Ny lyd, nytt slag. Hodet dirrer etter slagene. Jeg kommer ikke unna lydene. Kan ikke bare verden være stille?!? Bare litt? For min skyld?

Jeg strekker ut armen og forsøker å få tak i en pute. AU! Bevegelse… Ikke driv med det! Smerten iler ned gjennom nakken. Brer seg i hele kroppen. Jeg hyler ut. Krymper meg igjen. Av sleggeslaget som treffer tinningen med trippel kraft i det jeg hører mitt eget hyl.

Skrustikken som holder hodet strammes enda mer.

Tårene renner nedover kinnene. Av smertene. Av lengsel etter å være smertefri. Av fortvilelse over at smertene bare øker.

Jeg prøver å tørke de bort. Disse salte små elvene.

Telefonen ringer. Faen!!! Lyden skjærer i ørene. Hvordan kan jeg ha glemt å skru av lyden? Slutt å ringe. Vær så snill! Jeg klarer det ikke nå.

Smerten over lyden går som et lyn gjennom hele kroppen. Merker at det begynner å toppe seg nå. Hodet eksploderer snart.

I samme øyeblikk kommer kvalmen som kastet på meg. Kroppen prøver å si at nå er det nok. Prøver å si at den har det vondt nok nå.

Kvalmen er overveldende.

Jeg vet hvor vondt bevegelse gjør. Har ikke lyst til å røre så mye som en finger. Vet jeg må. Vet det kun er sekunder om å gjøre før resultatet av kvalmen er et faktum.

Må jeg virkelig bevege meg? Kvalmen stiger i brystet, og jeg vet jeg må. Jeg krymper meg litt sammen. Gruer meg til det som kommer. Vet hvor vondt en liten håndbevegelse gjør. Om smerten det sender gjennom hele kroppen. Før den returnerer til hodet ti ganger så kraftig. Og nå. Meterne foran meg blir en evighet i smertehelvete. Men, jeg må!

Jeg beveger meg raskt. Eller så raskt som smertene tillater. Det føles som om jeg kastes rundt i en tørketrommel. Hvor sidene er dekket av skarpe spyd. Som trenger seg inn i meg fra alle kanter. Skraper meg opp. Spidder meg.

Den eksplosjonsfaren som har vært i hodet. Den begynner å nærme seg atombombe.

Kvalmen er påtrengende. Jeg rekker det akkurat.

Det topper seg.

Hodet brenner. Små stjerneglimt begynner å danse foran øynene på meg. Synet blir grålig og tåkete. Mørkere og mørkere. Nesten svart.

Faen! Hvor er telefonen min?

images

4 Svar til “Bare en liten hodepine?

Legg igjen en kommentar

