Størst av alt er kjærligheten!

Vi har alle hørt det før. Sagt det før.

Størst av alt er kjærligheten

Disse fem små ordene. Med så mye mening. Fra kjærlighetens høysang. Paulus’ første brev til korinterne i Det Nye Testamentet. De fleste vet at dette er fra Bibelen, men de færreste tenker religion når vi hører det. Når vi sier det.

Jeg tenker heller ikke religion. Jeg tenker følelser. Jeg føler følelser.

For i min verden, så er kjærligheten det største av alt.

Det er kjærlighet som har holdt meg i live. Som har gitt meg styrke til å kjempe mine kamper. Som har fått meg dit jeg er i dag. Som vil lede min vei videre inn i fremtiden.

For jeg tror, at i det øyeblikk vi opplever sann kjærlighet. Så vil den kjærligheten aldri forsvinne. Den vil alltid bo i oss. Til den dag, hvor vi ikke lenger føler. Ikke lenger er.

Kjærligheten kan blekne. Og dens lidenskap vil dø ut om den ikke pleies. Kjærligheten vil kunne skrumpe inn, og bli intet mer enn et godt og vagt minne. Men, vi vil alltid bære den med oss. For kjærligheten kan aldri dø.

Jeg husker enda min første kjærlighet. Min ungdoms forelskelse. Den første mannen jeg elsket. Jeg husker han, og jeg kan enda kjenne kjærligheten til han. Og ofte tar jeg meg i å tenke på han. Ikke fordi jeg savner. Ikke fordi det er vondt. Men, fordi jeg elsket. Fordi jeg opplevde sann kjærlighet. Jeg tenker på han og undres. Hvordan han har det. Om han har det bra. Og jeg smiler over gode minner. Fordi jeg elsket. Fordi jeg ønsker han et godt liv. Fordi kjærligheten ikke dør.

For forholdet da, det tok ikke slutt fordi det ikke var kjærlighet. Vi elsket. Men, våre veier gikk ikke lenger i samme retning. Vi hadde ikke lenger samme mål. Og selv om jeg elsket han, så elsket jeg meg selv mer. Det eneste sikre er nemlig at jeg skal leve med meg selv hele livet. Da kunne jeg ikke overse kjærligheten til meg selv, og hvilken retning som var pekt ut for meg. Men den kjærligheten vi hadde. Den døde aldri. Den bare bleknet til et godt minne.

Jeg kjenner enda varmen av min største kjærlighet. Hver dag. For min største kjærlighet, den fikk min lille skatt. Mitt blod. Mitt hjerte. Mitt alt. For den største kjærligheten som finnes, er den kjærligheten man føler for sitt eget barn. Den er sann. Uangripelig. Betingelsesløs. Og det er en kjærlighet så mye sterkere enn noen annen. Sterkere enn kjærligheten til livet. Sterkere enn kjærligheten til en selv. Den største kjærligheten. Så vakker. Så varm. Så uendelig.

Jeg vet, for jeg har kjent. Da livet var på sitt mørkeste. Da jeg vandret innerst i mine tankers mørke grotter. Da den evige hvilen syntes å være eneste måte ut av smerten…. Det var da jeg kjente hvor stor kjærligheten egentlig er. Det var kjærligheten som ga meg styrke til å kjempe. Det var kjærligheten som ga meg lys på min vei ut. Det var kjærligheten som førte meg tilbake til livet. Den kjærligheten jeg kjenner for min lille skatt. Den største kjærligheten.

For det er også et annet sitat vi alle har hørt før:

Omnia vincit amor – kjærligheten overvinner alt

Dette gamle sitatet av Vergil. Som er så sterkt. Som så ofte settes på prøve.

For når våre kjære lider og kjemper mot smertene. Da synes det uriktig at kjærligheten overvinner alt. For man kan ikke dempe smerte med kjærlighet. Man kan ikke kurere sykdom med kjærlighet. Når våre kjære rives i fra oss, og passerer over i de eviges rekker. Da er det vanskelig å tro at kjærligheten overvinner alt. For uansett hvor mye kjærlighet vi har. Kjærligheten beseiret ikke døden. Kjærligheten kan ikke bringe våre elskede tilbake til livet.

Så det er vanskelig å tro at kjærligheten overvinner alt.

Men…. Jeg tror!

For kjærligheten kan gi deg styrke når du er på det på det mest utmattende og håpløse i deg selv. Kjærligheten kan gi det mot til å møte farer med selvsikkerhet, som vil ellers ville fryktet.

Og kjærligheten kan overvinne døden selv. Den kan ikke gi oss den vi elsket tilbake. Men selv ikke døden kan ta fra oss den kjærligheten vi følte og føler. For den bor i oss som savner. Vi bærer den med oss resten av livet. Til vi selv ikke lenger er.

Så kjærligheten overvinner alt, fordi størst av alt er kjærligheten.

størst av altBildet som inspirerete meg er laget av Øistein Gjøvik. Se twitter @oisteng eller facebook Skitchdork.

***************

Kjærlighetens høysang

Om jeg taler med menneskers og englers tunger,
men ikke har kjærlighet,
da er jeg bare drønnende malm eller en klingende bjelle.

Om jeg har profetisk gave,
kjenner alle hemmeligheter og eier all kunnskap,
om jeg har all tro så jeg kan flytte fjell,
men ikke har kjærlighet,
da er jeg intet.

Om jeg gir alt jeg eier til brød for de fattige,
ja, om jeg gir meg selv til å brennes,
men ikke har kjærlighet,
da har jeg ingen ting vunnet.

Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig,
den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig.

Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget,
er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde.

Den gleder seg ikke over urett,
men har sin glede i sannheten.

Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.8 Kjærligheten tar aldri slutt.
Profetgavene skal bli borte,
tungene skal tie
og kunnskapen forgå.

For vi forstår stykkevis og taler profetisk stykkevis.

Men når det fullkomne kommer,
skal det som er stykkevis, ta slutt.

Da jeg var barn, talte jeg som et barn, tenkte jeg som et barn,
forsto jeg som et barn.
Men da jeg ble voksen, la jeg av det barnslige.

Nå ser vi i et speil, i en gåte,
da skal vi se ansikt til ansikt.
Nå forstår jeg stykkevis,
da skal jeg erkjenne fullt ut, slik Gud kjenner meg fullt ut.

Så blir de stående, disse tre: tro, håp og kjærlighet.
Men størst blant dem er kjærligheten.

Legg igjen en kommentar

