I tankeboksen

Jeg får mye gode tilbakemeldinger på det jeg skriver. Snille er dere! Og det har også kommet oppfordringer om å gjøre noe ut av det. Tjene penger på det…

Dette er noe jeg har tenkt en del på i det siste. For jeg trenger virkelig å få inn litt ekstra cash.

Noen av ideene er å søke lokale aviser som frilance skribent. Andre ideer er å samle lyrikken min og «gi ut» den som nedlastbar pdf fil. Gode tanker begge to.

Dette har blåst liv i en gammel tanke hos meg… Drømmen om å skrive bok!

For etter at jeg hadde skrevet de første delene av historien min «Til helvete og tilbake igjen – en reise gjennom livet», så begynte jeg å fundere på å gjøre bok av det. Den tanken har igjen slått meg.

Det krever mye arbeid. For det første så fyller ikke det jeg har skrevet som er publisert mer enn drøyt 30 boksider. I tillegg har jeg noe som er upublisert, men maks ytterligere 20 sider. Og skal jeg lage bok av det, så er 50 sider litt lite.

Så er det en annen side av det. Å gi ut dette vil kunne såre enkelte personer. Særlig min mor. Men, også øvrig familie vil kunne såres av det jeg skriver. Det er en skummel tanke. Det er også litt skummelt å tenke på at enkelte lesere kan identifisere meg….

Men, det største spørsmålet er egentlig om jeg skriver godt nok til å kunne lage en bok… Om historien min er interessant nok til å kunne selge???

Jeg vil ha deres ærlige mening! Ikke hva dere tror jeg vil høre, men helt ærlig og usensurert hva dere synes. Fra dere som har lest hele eller deler av den historien. Det hadde jeg satt veldig pris på!

12 Svar til “I tankeboksen

  1. Lokale aviser funker – har en venninne som leverer tekster og hun tjener litt på det. Personlig så heller jeg mer til hva jeg nevnte tidligere – print on demand – sender deg en PM på det senere.

    Jeg forventer å få VIP-invitasjon til release-party og personlig hilsen på cover, regner med hageselskap eller noe sånt men du finner sikkert på noe.
    Kanskje Ari kommer og lezer noen zider.

    🙂

    • Jeg tenker fortsatt på «print on demand» 🙂

      VIP invitasjon og hilsen vil du selvfølgelig få, men kommer Ari for å leze noen zider og filozofere over livet, så kommer IKKE jeg 😛

  2. Jeg har lest alle de innleggene og jeg ville absolutt lest den i bokform. Som du sier ville det i nåværende form vært litt tynt, men ved å fylle huller og også beskrive veien din ut av det og der du er i dag kunne det nok blitt nok stoff.

  3. Du skriver med en sånn tydelighet, og ærlighet, så jeg synes helt klart dette er verdt å satse på. I hvilken form eller i hvilken retning, det er opp til deg å finne ut. Skrive det kan du, og det er en evne du kan gjøre noe mer ut av! Lykke til!

  4. Det du skriver rører ved en, særlig det jeg har lest av «Til helvete og tilbake igjen..». Når vi blir rørt, blir vi engasjert. Det skjer noe med oss. Vi trenger slike historier, vi trenger å bli engasjert og vi trenger å bli minnet om at alt er ikke like enkelt her i livet, men at det er mulig å finne en vei videre. Jeg har noen tips til deg – både som coach, men også som forfatter/skribent: Skriv! Skriv! Skriv! Ikke tenk form, skriv det du har på hjertet, skriv alt du vil ha ut – skriv deg tom. Etterpå er det tid for å redigere og reflektere, tid for å finne formen. Man kan gjøre mye ut av en bok, en av de kuleste bøkene jeg har er på knappe 67 bittesmå sider. Det er ikke sideantallet som teller – det er innholdet. Utformingen er med på å løfte innholdet. Jeg har skrevet en bok selv med relativt få sider – totalt 104, men det er mye luft. Noe som noen ganger er nødvendig for å fremheve budskapet i boken. Print on Demand som Morten B er inne på er en veldig grei måte å publisere på. Så skriv i vei! Jeg gleder meg til å lese den 😉

  5. Usensurert, altså? 😉

    Jeg tenker at det er en god idé å prøve deg på bokprosjekt, men ikke for å tjene penger. Jeg har lest en del på forfatterblogger og dem som har noen utgivelser bak seg sier nettopp det. La bokprosjekt være en hobby, ikke med mål om å tjene penger. Timelønnen er minimal, med mindre du skriver som Jo Nesbø og har et ekstremt høyt arbeidstempo.

    Det som antakelig har mye større potensiale for inntjening er å skrive som freelance. Du kan skrive historier for ukeblader, f.eks. Du kan jo sjekke det ut.

    Det var min ærlige tilbakemelding. Det handler ikke om hvordan du skriver, men om mange ting rundt skrivingen og igjen derfra til faktisk salg.

    Du må tro at du kan, og fortsette å dele tankene og erfaringene dine på bloggen. Det gjør deg enda stødigere og tryggere og du sender ut tekster som betyr noe for andre, som kan være til hjelp og støtte. Du har vært gjennom mange ting som andre er midt oppi. Å se at noen har vært gjennom noe av det samme kan være nok til at de ikke gir opp!

    Jeg tror på deg!

    • Jeg ville aldri begynt å skrive med salg for øyet… Tanken er vel mer at det kan være et spennende prosjekt, og at kroner i kassa kan være en hyggelig virkning av det. Men, noen store penger vil jeg nok ikke tjene nei. Det blir først og fremst et hobbyprosjekt, akkurat som du sier.

      Har tenkt mye på å skrive freelance, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Det er ikke mange ukeblader jeg leser, så jeg vet ikke hvilke som publiserer historier fra lesere eller hva slags type historier som tas med.

      Bloggen kommer til å være min hovedarena for utløp av tanker og erfaringer. Men, å gå derfra til et større skriveprosjekt er stort. Fordi det krever en helt annen skrivestil enn når man publiserer korte tekster i et bloggformat.

      Jeg skriver jo fordi jeg vet det er mange i samme situasjon, enten jeg skriver om det ene eller andre. Selv om jeg har mange tunge, mørke stunder, så klarer jeg mine kamper. Bloggen hjelper. Jeg skriver for å rense tankene, tømme hodet. Om det er til hjelp og støtte for andre, så er det bare en glede for meg…

      Og takk for at du har tro på meg 🙂

Legg igjen en kommentar

