Fattiglus!

Det er mye tanker i hodet om dagen… Mest på grunn av økonomi. Jeg har blogget om dette før, i blant annet innleggene Fanget av fortidens dårlige valg og Luksusfellen i det virkelige liv.

For en drøy uke siden så det ut som om mye skulle ordne seg. En slektning sa seg villig til å hjelpe meg med å samle litt over halvparten av det jeg skylder. Samle det  hos en kreditor. Det er billigere. Da hadde jeg kunnet leve spartansk, men greit. Det hadde vært overkommelig!

Alt brast derimot for to dager siden. Den dårlige nyheten kom! Det skulle ikke være så lett som h*n trodde. Den ønskede muligheten var ikke mulig likevel…

Så da står jeg der. Må klare meg på egne ben…

I dag har jeg regnet og regnet. Prøvd å finne løsninger. Snudd på hver krone og sett hvor det er noe å hente… Det er ikke mye! I mattetimen lærte jeg at minus og minus gir pluss. I virkeligheten er minus og minus bare dobbeltminus – pluss masse renter og gebyrer.

For tallene går ikke opp!

Jeg tjener ganske greit, men utgiftene er mer enn jeg klarer.

Det er mange som har det verre enn meg. Det er jeg klar over! Men, jeg tenkte jeg skulle forklare, så kanskje de som ikke har vært i denne situasjonen forstår…

I januar betalte jeg inn en del på diverse forbruksgjeld. Men, jeg hadde ikke råd til alle. Så de som ikke fikk betalt la på gebyrer og renter. Forståelig nok! Jeg har full oversikt over hva jeg skylder og til hvem. Etter å ha regnet på det i dag, så var nyheten ganske nedslående. Til tross for å ha innbetalt over 7.500,- kr. i januar, så viser oversikten før jeg går inn i februar ingen nedgang i totalgjelda. Derimot så har den samlede gjelda, etter å ha trukket fra innbetalingen, ØKT med 4.000,- kr! Ikke rart man blir deprimert. Det gir ikke akkurat motivasjon til å løse problemene….

imgresBildet er herfra

Så jeg har som sagt regnet… Hvis jeg betaler minstebeløpet til alle kreditorer hver måned, så klarer jeg å holde gjelda jevn. Den øker ikke, men den går ikke nedover heller. Den holder seg stabil, for jeg betjener da kun rentene… Men det er det jeg har råd til. Gjør jeg dette, så sitter jeg igjen med 2.100,- kr i måneden etter at alle faste utgifter er betalt. Det er ikke mye å rope hurra for!

Som om ikke det er nok, så håper jeg snart at magesmertene mine forsvinner så jeg kan komme meg tilbake på jobb. Da kommer reiseutgiftene i tillegg. På 1.000,- i måneden. Det forutsetter reise til og fra jobb, og kun det!! Jeg kan ikke reise noe annet sted. Da er jeg så heldig at jeg har igjen 1.100,-.

Hvordan i all verden skal en alenemor med et barn klare seg på 36 kr dagen? Det skal dekke mat, drikke, utstyr til poden, lege, medisiner osv. osv. Hvordan skal man klare å få handlet 7 frokoster, 7 lunsjer, 7 middager, 7 kveldsmåltider, husholdningsartikler og alt annet man trenger til to personer på en uke for 252 kr??? Og ikke kan jeg gjøre annet enn å sitte hjemme, for jeg har ikke råd til å reise noe sted. Ikke har jeg råd til å finne på noe. Og frisk må jeg bli umiddelbart, for jeg har ikke råd til egenandeler hos lege eller å hente ut medisiner. Ett legebesøk stjeler jo budsjettet for en hel uke! Og gud forby at poden vokser mer! Han er bare 4 år, men han får stagnere. For nye klær, sko og annet utstyr til barnehagen har jeg ikke penger til rett og slett…

urlBildet er herfra

Så jeg gnir hendene i hodet. Skriker høyt. Har lyst til å kaste noe i veggen, men kan ikke vekke poden.

Det er frustrerende. For jeg vet det ikke går. Og om det så hadde gått… Gjelda synker jo ikke, selv om jeg lever på 250,- kr uka. Den holdes bare stabil. Så da blir det heller ingen utsikter til bedring… Selv om jeg lever som fattiglus… Det er en evighetssyklus!

Ikke rart man blir deppa!!!

18 Svar til “Fattiglus!

  1. Et kjapp ide her… uten at jeg aner om det vil hjelpe men intet skal være uprøvd… Hva med å samle diktene dine, lage dem til en pdf-utgave og tilby den for salg, når folk har satt inn beløpet så mailes pdf-utgaven til dem? Det er i det minste billigere (koster ikke noe) enn om du skulle fått dem trykket opp først… og du har venner både her og både der som kan hjelpe med å få spredd ryktet om en fin, liten diktsamling…
    Bare en tanke. I trange tider må en tenke på hvilke evner en har, og tro meg jente… du har poesi i årene dine.

  2. Jeg vet ikke hva du har eller ikke, men har du søkt bostøtte? Jeg vet ikke om kredittgjel er å anse som utgifter, og det er ingen kortsiktig løsning, men kanskje vært et forsøk? En sosialklient får ca 5-6000 i måneden, ekstra har man barn. Og det er en minstegrense for hva man skal kunne leve av. Så du må prøve?! Og gjør det hun over skriver.

    Lykke til! Mvh Tonje

    • Bostøtte kan jeg dessverre ikke få. Jeg bor i en leilighet som ikke er godkjent for utleie. Ikke kan jeg flytte heller, fordi leiemarkedet er langt over min prisklasse. Her jeg bor nå er billig i forhold til andre alternativer. Dessuten tjener jeg for godt til å få bostøtte. De ser kun på bruttoinntekt, og ikke utgiftsnivået.

      Ikke kan jeg få sosialhjelp heller. De tar ikke hensyn til forbruksgjeld. Det er ikke godkjente utgifter i deres øyne, så da sitter jeg i følge deres beregninger igjen med mer enn sosialnormen. Har man havnet i luksusfellen og pådratt seg forbruksgjeld, så tilsier den praksisen at man må seile sin egen sjø!

      • Du kan søke, få ett avslag, også klage til Fylkesmannen, for de skal vurdere deg individuelt. Hvis du vil kan jeg hjelpe deg med ett eventuelt klagesvar. Det viser seg da i følge min erfaring at de må vurdere den faktiske situasjonen din på nytt, ofte så blir det ett automatisk avslag.

        Bare å sende meg mail hvis du lurer på noe.

        • Jeg er jurist, så jeg kjenner systemet…

          Problemet er at både nav og fylkesmannen har retningslinjer å forholde seg til når det gjelder hvilke kostnader de kan ta hensyn til. Makssatser for husleie, reisekostnader osv. osv. Dette fordi de bare skal ta hensyn til det som anses som nødvendige kostnader. Man skal ikke kunne få sosialhjelp til unødvendige kostnader, fordi disse ikke anses som nødvendige når man er «fattig».

          Kostnader til å dekke kreditt og forbruksgjeld anses IKKE for å være nødvendige kostnader. Derfor vil jeg også få avslag hos fylkesmannen. For når de regner min inntekt fratrukket de kostnader de kan ta hensyn til, så har jeg mer enn nok. Hvordan jeg «velger» å fordele resten er ikke noe de bryr seg med….

          Når det kommer til kreditt og forbruksgjeld så er det faktisk så firkantet at man ikke kan få gjeldsordning/gjeldssanering for det engang. Uansett hvor mye man skylder og lite man tjener. Selv ikke om man ikke har sjans til å betjene forbruksgjelda før man dør av alderdom! Forbruksgjeld = ditt eget helvete som myndighetene driter i!

  3. Hva med å rett og slett sende inn et brev til tv3 og luksusfellen da? Sikkert ubehagelig være med. Men de pleier å få ordnings på ting. Evt. ta kontakt med banken din for økonomisk rådgivning? Prøve å samle alt og få en levelig nedbetalingsavtale?

    • Luksusfellen er IKKE aktuelt!

      For det første så skal ikke min sønn offentlig henges ut på den måten. Slike sendinger vil aldri forsvinne, og vil alltid være tilgjengelig på nett. Det skal ikke følge han i all fremtid at hans mor har vært med på noe slikt.

      For det andre så vil alle fremtidige arbeidsgivere google mitt navn i et jobbsøkeprosess. Å ha deltatt i et slikt program vil dermed medføre at mange jobber vil kunne gå fra meg. Mine karrieremuligheter svekkes, og med dem svekkes mulighetene til en bedre betalt jobb.

      Luksusfellen er et desperat tiltak for folk som ikke vet sine arme råd her og nå. Men på lang sikt, så er det ikke gunstig for min del.

      Jeg har allerede vært i kontakt med banken. De kan ikke gi meg refinansiering uten sikkerhet. Jeg har ingen sikkerhet å stille. Det er ei heller noen som kan være kausjonist for meg. Derfor er ikke refinansiering og samling av alle kreditter hos en seriøs kreditor mulig.

      Det er heller ikke mulig å få til nedbetalingsavtaler på kreditter og forbrukslån som ikke har gått til inkasso. Så lenge de ikke har kommet så langt, så har jeg per definisjon betalingsevne. Dersom jeg lar det gå til inkasso vil gjelden fordobles på grunn av renter, inkassogebyr og inkassosalær. Så da blir gjelda høyere enn per i dag. Dessuten vil jeg få betalingsanmerkninger som ødelegger fremtidige økonomiske muligheter, samt at arbeidsgiver får vite om min økonomiske situasjon fordi det vil bli påleggstrekk i lønn. Disse konsekvensene er ikke ønskelige.

      Kunnskapen om hva som kan gjøres ideelt, teoretisk og praktisk har jeg. Men, jeg har ikke midlene til å gjøre noe med det. Jeg har også latt to forskjellige økonomer få se på det…

      • Huff, så utrolig trasig situasjon. (Og jeg er forøvrig enig ift. luksusfellen)

        Det sies at man ikke blir lykkelig av penger. Det er mulig det stemmer. Men man blir i alle fall ikke lykkelig av å mangle penger….

  4. Tilbaketråkk: Forbruksgjeld som tynger | FinansSentralen - Låneportal

Legg igjen en kommentar

