Romfolket må akseptere likhet for loven

Flere av landets nettaviser har i dag overskrifter om at romfolkets leir ved Sognsvann vil bli ryddet med makt i løpet av dagen. Bakgrunnen for dette er at Oslo Byfogdembete den 14. november avsa en kjennelse om tvangsoppløsning av leiren. Denne kjennelsen er for så vidt anket…. Derimot er politiet bedt om å  bistå i saken. De var der oppe fredag sammen med namsmyndighetene. Romfolket ble gitt en frist til i dag kl. 09:00 for å rydde og oppløse leiren frivillig.

Kravet om tvangsoppløsning av leiren er rettet av grunneier, Statsbygg. Årsaken til kravet er at det ikke er tillatt å overnatte i friluft i området i mer enn to døgn sammenhengende. Romfolkets leir har derimot vært vedvarende over lenger tid. Romfolket har heller ikke gitt noen signaler om oppløsning av leiren, slik at leiren har fått en mer varig karakter. Det er mer en langvarig okkupasjon av marka enn en sporadisk camping.

Bilde fra VG Nett

«Folk er folk» har vist til at romfolket kun benytter seg av allemannsretten. Joda, jeg er enig i at romfolket også kan benytte seg av denne. Allemannsretten er ikke begrenset til den kaukasiske delen av menneskerasen som oppholder seg i landet. Den gjelder nettopp ALLE. Det «Folk er folk» ikke ser ut til å ta med i denne betraktningen er at allemannsretten kommer med en tidsbegrensning. Allemannsretten gir INGEN, ei heller romfolket eller andre bostedsløse, rett til å langvarig okkupere annen manns grunneiendom. Man må enten holde seg til de to døgnene som man har rett til, eller søke grunneier om samtykke. Et slikt samtykke foreligger tydeligvis ikke fra grunneier i dette tilfelle.

Dette er dog ikke det eneste tilfellet på at romfolket tar seg til rette. Vaterlandsparken på Grønland er et annet godt eksempel. Jeg ferdes mye i området, og har fulgt utviklingen som har vært der gjennom det siste året. Den har vært horribel for å si det mildt. Det har til tider vært svært mange av romfolket som har oppholdt seg der nattestid. Ikke bare oppholdt seg heller. De har campet der. Kommet kjørende med madrasser og møbler og annet som i alle fall jeg ikke har med meg på campingtur.

Flere offentlige myndigheter har til tider bortvist romfolket fra Vaterlandsparken. Til stort opprør fra romfolket selv, og støtteorganisasjonen «Folk er folk». Det stilles spørsmål om hvor de skal gjøre av seg. Det ropes ut at romfolket må få leve på sitt vis, følge sin kultur. Derimot så har jeg til gode å høre en eneste god unnskyldning for at loven ikke gjelder for romfolket. Det har seg nemlig slik at det i tettbebygde strøk, offentlig parker osv. ikke er tillatt å campe uten en særskilt tillatelse fra kompetent offentlig myndighet. En slik tillatelse har romfolket ikke innhentet.

Det har også vært mange saker tilknyttet romfolkets mangel på tilgang til offentlige toaletter. De har rett og slett gjord sitt fornødne i naturen. Nødvendig og uungåelig i følge «Folk er folk» og romfolket selv. Jeg forstår at visse fysiske behov ikke lar seg kue. Må man så må man. Derimot er det ikke tillatt å gjøre slikt i det offentlige rom. Hvis Ola Nordmann skulle finne på å urinere på gata, så må vedkommende finne seg i å bli bøtelagt i tusen kroners klassen. Slik er faktisk loven! Jeg har tilgode å høre en god unnskyldning for at romfolket står over loven her også….

Bilde fra Oslo By

Sistnevnte har vært et stort problem. Særlig i sommer. Det må også sees i sammenheng med den forsøpling disse leirene har ført med seg. Det har til tider vært så ille at helsemyndighetene har måttet komme på banen ved enkelte anledninger. Jeg har selv merket dette…

Jeg husker flere ganger i sommer. Vakre solskinnsdager hvor jeg kommer tuslende fra paradegaten mot Grønland, mellom Plaza og Spektrum. Hver gang jeg rundet hjørnet av Plaza mot Vaterlandsparken var det som å få et slag i trynet. Jeg ble møtt av en vegg av stank fra urin og avføring. Jeg skal ikke utelukkende legge all skyld på romfolket, for det er mye annet rart som vanker under broen der også. Derimot så vet jeg på egen erfaring at det har vært en vesentlig forverring i sommer som har økt i takt med antall overnattingsgjester i Vaterlandsparken.

For all del… Jeg ønsker ikke å rakke ned på romfolket som gruppe. Selvfølgelig er de mennesker de også. De er ikke noe mindre verdt enn deg og meg. Derimot så ber de om forståelse og respekt for deres levesett og kultur. Da spør jeg meg selv om hvorfor vi skal respektere dette, når de ikke respekterer våre lover, regler og normer. Det kan være seg overnatting, toalettbesøk i det offentlige rom, aggressiv tigging, sniking på kollektivtransporten osv. osv. De er ikke hevet over loven. Er de på norsk jord, så er de underlagt norsk jurisdiksjon på disse områdene. Da må de finne seg i å bli møtt med samme form for håndheving fra den utøvende makt som jeg ville blitt.

16 Svar til “Romfolket må akseptere likhet for loven

  1. Myndighetene kritiseres av «Folk er folk» For å kaste eiendelene etter romfolket… Organisasjonen mener at det gjøres fordi eiendelene til romfolket anses som mindre verdt!

    Jeg blir oppgitt! Kjennelsen om avvikling av leiren ble avsagt for en uke siden. Tvangsfravikelsen ble varslet fredag. Varselet inneholdt også informasjon om at det som stod igjen ville bli kastet. At romfolket da ikke fjerner det selv kan ikke myndighetene klandres for! Noen må jo rydde opp slik at friluftsområdet igjen kan benyttes som friluftsområde!!!

    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10071023

  2. Flott innlegg! Jeg synes også at Knut Nærum har hatt en av de beste uttalelsene om romfolket hittil i år. «når nøden blir mobil slutter den å være nød», sa han og det er det beste jeg har hørt på lenge. Det er nok synd på enkelte av romfolket, men måten de tar seg til rette på og er døve for våre regler uten å forstå at dette er svært provoserende for folket de ønsker å bli akseptert av er en forkastelig oppførsel.
    Jeg passerer den samme tiggeren hver dag, det er en dame i typ 50 årene. Hun er tjukk som en liten Buddha. For ca en mnd siden prøvde hun tydeligvis ut en ny taktikk. Foran buddhakroppen sin hadde hun plassert et avlangt pappskilt. «JEG ER SULTEN», stod det. Jeg har sett denne dama mange ganger under morgenmøtet med sine kollegaer rett rundt hjørnet. Der står de og gasser seg med mat og kaffe kjøpt på Deli de Luca. Jeg har vært arbeidsløs i et år og lønnes av NAV. Jeg tar meg aldri råd til å handle noe på Deli de Luca. Jeg ble sint. Sint som bare jeg kan bli. Men holdt det inne og trampet hjem til kompisen min for å låne nett og printer. Han spurte hva som var i ferde. Jeg forklarte om dama, Deli og skiltet. Og var i ferd med å printe ut et stort bilde av et Afrikansk barn på randen av sultedøden. Jeg hadde nemlig tenkt å ta bildet, levere det til dama med skiltet og rope ut at » han her – HAN er sulten». Jeg ble stoppa av kompis som lo og var enig men mente at det var bedre å legge mensenraseriet litt på hylla og ta meg en kopp te. Så det ble te.

    Dama sitter der fortsatt og tigger men skiltet er borte. Mulig at noen andre enn meg fulgte min plan. Mye mulig.

    • Det er mye i det du sier!

      For all del, vi skal akseptere kulturforskjeller. Samfunnet har godt av mangfold. Derimot så må askept gå begge veier. De må også akspetere vår kultur om de ønsker å oppholde seg her.

      Det er nok synd på mange av dem. Det tviler jeg ikke på. Men, jeg har sett mye til dem i sommer. Sett hvordan de oppfører seg når tiggerkoppen er lagt bort for dagen. De har lenger ingen sympati hos meg. Jeg kommer aldri til å avse et rødt øre til dem. De har dessverre ødelagt for seg selv!

  3. Godt fundert innlegg, enig i det du skriver… 🙂

    Jeg må ærlig si at også jeg har irritert meg noe over romfolket som går rundt og tigger i Oslo. Det er ikke tiggingen i seg selv som irriterer meg mest, men det er den til dels agressive og påtrengende måten det gjøres på. Det jeg nå har begynt med er å skule stygt tilbake på de som prøver å tigge med å få blikkontakt med meg, det har fungert bra så langt.

    Ellers, så er jeg selvfølgelig enig i resonementet ditt i forhold til å campe. Reglene gjeler for alle, selvfølgelig, og folger av Friluftsloven § 9 annet ledd, som sier:
    «Telting eller annet opphold er ikke tillatt i mer enn 2 døgn om gangen uten eierens eller brukerens samtykke. Samtykke til lengre opphold trengs likevel ikke på høgfjellet eller på område fjernt fra bebyggelse, medmindre det må regnes med at oppholdet kan medføre nevneverdig skade eller ulempe.»
    http://www.lovdata.no/all/hl-19570628-016.html

    Jeg kan ikke si at denne typen opphold det er er snakk om kan passere under noen av unntakene. For det første skjer det ikke på høyfjellet, eller spesielt fjernt fra bebyggelse. For det andre vil jeg si at det uansett medfører en viss ulempe, i og med at det blir en del søppel etter dem.

    Når det gjelder det med overnatting i parker i urbane strøk, så har jeg ikke funnet noen konkret hjemmel for det, men jeg vil uansett tro at det ikke er noen holdepunkter for at det er mindre strengt regulert.

    Med bakgrunn i dett kan man jo si at mye av premisset bak organisasjonen «Folk er Folk», som i seg selv er tuftet på at de blir forskjellsbehandlet på en negativ måte faller bort, siden vi bare krever at de skal mått forholde seg til de samme reglene som alle oss andre.

    • Forbudet mot camping i urbane strøk, offentlige parker med mer kommer vel frem av politivedtektene om jeg ikke husker feil. Men, skal ikke uttale meg skråsikkert der i skrivende stund.

      Ja, premissene bak «Folk er folk» faller på sitt eget resonnement. De argumenterer for at vi negativt sett behandler de annerledes enn vi ville behandlet våre egne. Sannheten er jo at vi behandler romfolket slik som vi ville behandlet våre egne nettopp fordi vi håndhever vårt regelverk også ovenfor dem. Skal de ha forskjellsbehandling som medfører at vi unntar deler av regelverket for romfolket, så må de komme opp med hjemmelsgrunnlag for dette. Men, slik jeg ser det så klarer de ikke engang komme opp med holdbar argumentasjon….

  4. er så enig i hvert ord du skriver.
    -og vil nå bare legge til at der jeg bor så ser vi ikke så mange av romfolket, men de ganger jeg har møtt dem her så har det vært veldig uhyggelig hver gang.
    som i sommer da jeg hadde vært på handlesenter og kjøpt mat og en bursdagsgave. siden det var varmt i bilen så sveivet jeg opp vinduet mitt, og det samme gjorde guttungen. nøklene ble satt i tenningen, men før jeg hadde fått startet bilen så ble jeg praktisk talt overfalt av en dame.
    -begge armene hennes ble stukket inn foran ansiktet mitt, og begge armene var fylt opp med ‘ekte gullsmykker’ som hun ville jeg skulle kjøpe. jeg forsøkte å si at jeg ikke ville ha noe, men da ble hun bare hissigere i stemmen og kom med ‘special price’. så setter sønnen min i og roper på meg fordi en dame som hadde noen leker stakk armene inn til han. jeg bad dem komme seg bort, men det til døve ører, og når smykkedamen strekker seg etter mobilen som jeg hadde liggende på fanget mitt så dyttet jeg henne ut og fikk vridd om nøklene og kom meg bort…
    -ringte politiet, men fikk ikke hjelp der, og sønnen min hadde mareritt i ukesvis etterpå?

    hadde noen opplevelser på en festival vi har her også, bare at det da var jeg observatør fra en benk…en bollerund dame gikk rundt og tigget penger fordi hun ikke hadde spist på mange dager (de smulene hun hadde på brystet talte nok ikke)… og selv etter hun hadde fått en pølse med brød og drikke fra en dame så hadde hun visst ikke spist på mange dager…
    -de som avviste henne og ikke gav penger ble først fotfulgt noen meter av henne, så fikk hun for seg å skjelle dem ut eller bli _veldig_ nærgående (så ikke at hun stjal noe, men så ut som det var det hun prøvde på) ….
    det aller merkeligste med disse romfolkene som ikke hadde verken penger eller mat er at de hadde både penger til bensin for å komme seg hit, samt å dra igjen, for det var visst bare en snarvisitt på 3 dager!

    • Huff, den hendelsen du fortalte om på handlesenteret høres ikke noe ålreit ut. Det er uakseptabelt at de er så aggressive ved forsøk på salg av tyvegods. Dessuten er det forkastelig at de henvender seg til din sønn på denne måten! Jeg hadde nok ikke klart å forholde meg rolig om det hadde vært meg og min sønn…

      Dessverre så er det mange som oppfører seg slik du beskriver det fra festivalen. Jeg har selv sett tiggere som påstår de ikke har spist på flere dager. At jeg så de handle ferskvarer og drikke i fleng på Meny 15 minutter tidligere er visst ikke så nøye.

      Jeg tviler ikke på at de har dårlig råd, sett i norske øyne. Men likevel så har de fleste tilgang på bil…. Derimot så er det synd, fordi de tar bort troverdigheten til tiggere generelt. Og dessverre finnes det mange tiggere i Norge som faktisk er så dårlig stelt som de faktisk utgir det for å være. Vil mye heller hjelpe disse! 🙂

      • for min del så er det romfolkets tiggere som mister min tillit, de får aldri noe med meg. men ser jeg en annen tigger så kan jeg gi dem penger/mat/klær e.l.
        men mest av alt så foretrekker jeg å gi til de som vi ikke ser på gaten, de som gjemmer seg i skam og redsel for å bli sett ned på… som barnefamiliene som ikke har så mye og som gruer seg til jul/bursdag…

        -jeg har i år gått gjennom både kott og skap, jeg har samlet sammen en del leker, klær, noen få hushooldningsartikler og litt tørrmat i tillegg. nå er det klær i mange størrelser, og leker til de fleste aldre. siden heiv jeg meg på tlf og ringte til kommunen min for å høre om de visste om noen som kunne hjelpe meg å videreformidle til noen mennesker her jeg bor ( det kan gjøre det lettere å evt. hjelpe dem senere om de ikke har råd til å sende barn til andres bursdagsselskap, eller kanskje jeg kan hjelpe med en kake til deres barns selskap? )
        -kommunen henviste meg til kirken siden de ikke visste om noen selv (så klart det var ferie der i gården, så da ringer jeg tilbake neste uke)… og forhåpentligvis så vil jeg finne en/flere familier som kan få litt nytte ut av de tingene jeg har….

        det er jo ikke det at jeg har så alt for mye å gi av, snarere tvert imot. og jeg kunne godt ha solgt en del av tingene jeg har samlet sammen, men jeg ser det slik at dette er min julegave til meg 🙂

        • Det er som jeg skulle skrevet det selv! Jeg er også av de som liker å hjelpe de som ikke synes. Jeg samler sammen hele og pent brukte klær, leker osv. og gir til de som trenger det. Økonomisk kan jeg ikke bidra så mye, men jeg gjør hva jeg kan…

          Det er mange som trenger ditt bidrag. Jeg vet ikke hvor i landet du bor. Er det i nærheten av større byer, kan du høre om Bymisjonen, Fattighuset eller lignende organisasjoner vet om noen du kan kontakte i ditt nærmiljø. Ellers så følger jeg en facebookside «Hjelp oss å hjelpe». De har flere avdelinger rundt om i landet. Kanskje også der du bor… https://www.facebook.com/hjelpe/app_208195102528120

          Du er et eksempel til etterfølgelse 🙂

  5. Liker innlegget ditt!

    Jeg gikk ned Karl Johan en veldig kald vinterdag, da jeg så en dame fra romfolket sitte og tigge. Hun frøs, og så forferdelig ut.
    Jeg tenkte at jeg hadde noen ekstra kronasjer i lomma som jeg kunne gi henne, selv om jeg på den tiden hadde veldig dårlig råd. Så jeg satte meg ned, spurte om hun hadde det bra, og la småpengene mine i hendene hennes. Hun smilte, sa noe på språket sitt som jeg tolket som noe hyggelig. Mens jeg satt der, turet folk forbi meg, Noen så på meg som om jeg plutselig hadde fått en veldig smittsom sykdom. Andre himlet med øynene, og noen hadde en innbitt ignorant holdning.
    Jeg tenkte først at de var arrogante og negative. At de ikke forstod.
    Men så begynte nyhetene å tikke inn noen år senere. Protester, rasisme, avføring, innbrudd…
    Da kjente jeg at noe endret seg.
    Jeg ønsket å ta tilbake pengene mine.

    Jeg møtte romfolket med forståelse og gavmildhet. Det var riktignok ikke så mye, men jeg velger å tro at det hadde betydning allikevel.

    De lyvde oss rett opp i ansiktet på tv. Og med det mener jeg selvfølgelig han som sa på live-tv at de graver ned avføringen. Naboene opplevde å tråkke i avføringen på offentlige stier, og andre fant det i sin egen hage!
    Og dette skjer selv om kommunen de oppholder seg i, gir dem portable toalett. For de mestrer ikke engang å holde disse rene.
    De aner ikke hva resirkulering er, selv om de både har biler og tid til å samle sitt søppel og kaste det på resirkuleringsstasjoner – som vi alle andre gjør.
    Enkelte har gått til så lange lengder som å stjele hundene til folk utenfor butikker, for å selge de for penger i etterkant. Andre tar ting fra eiendommer, og gjør innbrudd i biler og hus.
    Og på tross av alt dette (og listen begynner å bli lang), så forventer de at vi skal møte de med respekt. De forventer ikke å bli forfulgt og ikke bli jaget ut av byene de besøker. De forventer ikke å bli stigmatisert.
    Men om noen holder en spade foran meg, så kommer ikke jeg til å kalle den for en gaffel fordi den kan ta det ille opp å bli kalt en spade.
    Og jeg blir fortsatt rasende når Folk Er Folk kommer med sine naive uttalelser, fordi de «lever» med romfolket og derav «forstår» de bedre enn oss andre.

    Norge er ikke så vanskelig å ha med å gjøre. Bare respekter reglene vi har, så blir du møtt med respekt. Det er egentlig såre enkelt, om man slutter å gjøre det til en komplisert sak.
    Jeg velger også å tro at om romfolket hadde ryddet etter seg, holdt det rent, vist respekt for norske lover og deretter hadde spurt om å få lov til å være her, så hadde de kanskje fått lov til det. Kanskje de til og med hadde blitt tilbudt jobbstillinger som hadde bedret deres økonomiske situasjon?
    Men enn så lenge er det ikke sånn. Og de få unntakene som finnes, må fortsatt ta imot det stigmatiserende stempelet fra gruppen i helhet. For det starter der. Ikke hos oss nordmenn…

  6. Knallbra skrevet! Synes du kaller ting for det det er, og det på en fornuftig måte! Du har fått en ny følger her ihvertfall!

  7. Jeg er så enig! Jeg har ofte tenkt på hvorfor vi skal akseptere romfolkets kultur. Jeg kan gjerne respektere de positive sidene. Men ikke de destruktive. Jeg synes det er en gåte at de for eksempel kan klage over at de ikke får jobber fordi de ikke har noen utdannelse, mens de samtidig er kjent for å holde barna sine borte fra skolen (både i Norge og i andre land), fordi de av historiske grunner ikke vil undertrykkes av storsamfunnet. Men vi må jo alle tilpasse oss storsamfunnet og hvordan det fungerer hvis vi skal ha suksess. Alle sammen, både majoritetsbefolkning, minoritetsbefolkning, urbefolkning. Litt teit eksempel, men jeg kan jo ikke flytte ut i skogen og leve på steinaldervis med mitt barn, holde henne borte fra utdanning, og så siden klage over at hun ikke har fått utdanning! Et eller annet henger ikke på greip her.. Men må jo selv ta ansvar for de valgene man foretar. Jeg er klar over at jeg ikke vet nok om forholdene i Romania til å uttale meg, men dette er i allefall de fordommene jeg har per i dag. Jeg kan sikkert endre dem hvis jeg finner beviser for at det henger sammen på andre måter.

Legg igjen en kommentar

