Enslighetens pris

Et tema som aldri blir ferdig diskutert er det pressede boligmarkedet. Det snakkes og skrives om det i hytt og pine. Ja, senest for 3 minutter siden var det et innlegg om dette på Tv2 Nyhetskanalen…

Bilde fra Ekstrabladet

Vel, la meg fortelle dere noen ord om virkelighetens boligmarked.

Jeg er enslig forsørger. Jeg bor alene sammen med min lillegutt. Jeg kan fortelle at boligmarkedet er et sant helvete!

Aller helst drømmer jeg om å kunne kjøpe noe eget! Jeg krever ikke mye. Bare et lite sted for meg og prinsen. To soverom, kjøkken bad og en liten stue. Det er alt vi hadde trengt. Bare et lite sted som jeg kunne kalt for mitt!

Men, nei…. Jeg er enslig, så jeg får ikke kjøpt. Med studielån og et lite billån så er ikke det som tilsvarer en lånebelastning på 3 ganger årslønn tilstrekkelig til å kjøpe en bolig i dag.

Bilde fra Storebrand

Ikke har jeg rike foreldre heller. Ingen som kan spytte inn den egenkapitalen jeg trenger. Ingen som kan gi meg et privatlån på den heller. Og jaggu, jeg har ikke engang noen som kan stille opp som kausjonist på noe topplån.  Jeg må klare meg på egenhånd! Det er egentlig ikke meg imot det altså. Det er bare det at det er klin umulig!

Husbanken er det sikkert en del av dere som har lyst til å rope til meg nå. For hvis man er enslig så kan man få hjelp til sånt av husbanken. Joda, det er sant det. Man kan få hjelp til både startlån og topplån i Husbanken hvis man er enslig forsørger. Vi er som kjent i en såkalt «vanskeligstilt gruppe» når det gjelder å komme seg inn på boligmarkedet. Joda, Husbanken kunne vært en mulighet. Men, da er vi igjen tilbake ved et lite problem rett over her – lånebelastning på 3 ganger brutto årslønn. Jeg tjener ikke nok til at 3 ganger min inntekt er tilstrekkelig til å kjøpe bolig. I tillegg så skal studielån og billån regnes med her. Så nei, boliglån kan jeg bare glemme. Selv fra Husbanken…

Mange vil nå henvise meg til leiemarkedet. Det er jo så mange fine utleieleiligheter. Og så kan man leie noen år mens man sparer seg opp egenkapital. Joda, tanken er god. Men, vil du vite hvordan det egentlig er?

Leiemarkedet er et helvete! I alle fall her hvor jeg bor. Jeg har en gutt som er avhengig av å sove på eget rom. Han sover så lett at søvnen blir uavbrutt om han skal sove på samme rom som meg. Så der trenger jeg minimum et soverom. Joda, jeg kunne sikkert ha sovet på stua, men det er ikke så lett som det høres ut. Jeg sliter til tider med kraftig migrene. Da er jeg avhengig av å kunne legge meg ned et sted det er kaldt, mørkt og ikke en lyd. Når migrene anfallene kommer mens poden er hjemme, så er jeg også avhengig av barnevakt. Og barnevakten må komme hit, av årsaker som ikke er relevant for resten av innlegget. Så joda, da må jeg ha mulighet til å legge meg ned et annet sted en stua. Derfor er jeg så og si avhengig av to soverom…

En treroms leilighet til leie her i området koster fra 12 000,- kroner i måneden. Da kommer alt av strøm, fyring osv. utenom. Det er MYE penger. For ikke å snakke om at jeg må klare å skrape sammen depositum tilsvarende 3 måneders husleie. Det vil si fra 36 000,- kroner og oppover. Det er MYE penger.

Bilde fra Dagens Næringsliv

Her igjen vil nok mange peke på ordninger for enslige forsørgere, og da kanskje særlig bostøtten. Bostøtte er et fantastisk tiltak! Men, jeg får det ikke. Jeg tjener akkurat så godt at jeg ikke kan få bostøtte. Da er det kanskje ikke synd på meg tenker du. Nei, det er ikke synd på meg. Jeg kan ikke klage på lønna. Men, jeg kan klage på boligmarkedet.

For selv om jeg tjener ganske greit, så har jeg ikke råd til å leie på dagens marked. Ca 1/3 går bort til skatt selv om jeg er så heldig at jeg har skatteklasse 2. Så skal man jo betale husleie, strøm, tv, internett, mobil, billån, studielån, forsikringer, barnehage osv. osv. Det er MYE penger som går ut til de faste utgiftene.

Så hva kan jeg gjøre noe med da?

Flytte til et billigere område høres ut som en enkel og grei løsning, men her er det mange faktorer. Det må være relativt mye billigere for at gevinsten skal overstige økte reiseutgifter i forbindelse med jobb. Joda, jeg kan bytte jobb også, men det er ikke bestandig like lett. Og jeg skal flytte et godt stykke før jeg merker noen vesentlig forskjell på leieprisene….

Bildet er hentet herfra

Ikke kan jeg flytte så veldig langt heller. Da mister nemlig min lillegutt tid med sin far. Når far sitter der med totalt tre unger som alle bor på hver sin plass, så krever det en del logistikk. Særlig når han skal ha ungene i ukedagene hvor barnehager, skoler, SFO osv skal koordineres med jobb. Jeg er glad det ikke er meg! Flytter jeg for langt unna, vil ikke han ha mulighet til å få logistikken til å gå opp. Han vil ikke ha mulighet til å kunne ha lillegutt i ukedagene. Ikke mitt problem sier du? Nei, i utgangspunktet ikke. Derimot så klarer ikke jeg å være så egoistisk at jeg tar valg som går utover forholdet mellom far og sønn. Jeg klarer ikke være så egoistisk at jeg fratar dyrbar tid som lillegutt har med sin far.

Det er heller ikke så lett å flytte når man har barn. Det betyr nemlig at deres hverdag rives opp med roten. Bytte av barnehage medfører nye mennesker, nye rutiner og nye steder for de små. Greit nok at de fleste klarer seg gjennom en slik endring så lenge det ikke skjer for ofte, men likevel. Skal jeg påføre min lillegutt slike endringer som i tillegg medfører at han får se faren sin mindre? Nei du, det klarer jeg rett og slett ikke….

Jeg kunne også funnet meg en bedre betalt jobb. Joda, det høres fint ut. Hvem vil ikke tjene mer? Det er ikke så enkelt som det er sagt. Med slike jobber så kommer det også et helt annet arbeidspress og helt andre forventninger enn det jeg har i dag. Som enslig forsørger så anser jeg meg som heldig som faktisk kan jobbe fullt. Jeg rekker 8 timers arbeidsdag til tross for levering og henting i barnehage nesten hver dag. Jeg er priviligert sånn. Men, jeg kan ikke jobbe mer enn det! Jeg har ikke mulighet til å jobbe overtid når jeg har lillegutt. Jeg har ikke mulighet til å vise arbeidsgiver den fleksibiliteten slike jobber krever. Det lar seg ikke kombinere med å være alenemor!

Bildet er hentet herfra

Jeg kunne solgt bilen og lagt det inn i bolig. Joda, det er et alternativ. Likevel ikke… Når man ikke bor i en storby, så er det så som så med kollektivtilbudet. Det er derfor så og si umulig å klare seg uten bil. Joda, det er mye å hente der i sparte utgifter som kunne gått til bolig. Derimot så hadde det gått utover lønna mi. Jeg hadde ikke rukket barnehagens åpningstider skulle jeg jobbet mine 8 timers dager og reist kollektivt. Salg av bilen ville derfor medført at jeg hadde måttet jobbe mindre. Og da går vinninga opp i spinninga! Ikke har jeg dyr bil heller…. Så nei…

Det er rett og slett ikke så mange valgmuligheter…

I mellomtiden så får jeg sitte her i den leiligheten jeg har. For joda, jeg har tak over hodet. Det er bare en leilighet som ikke egner seg i lengden. Den er stor nok, for all del… Men, det er en kjellerleilighet. Vinduene er små, slik som de ofte er på 80-talls kjellere. Ikke er de store nok til å brukes som rømningsvei. De er ikke engang store nok til å slippe inn en anstendig mengde dagslys. Så nei, leiligheten min er ikke godkjent som utleieleilighet! Ikke er det noe særlig luftsirkulasjon å snakke om her heller. Det sier seg jo selv når man ikke har luftemuligheter. Så her sitter jeg med min hodepine og manglende energi i en leilighet jeg ikke trives i. Men kan jeg gjøre noe med det? Nei!

Hva er det egentlig meningen at enslige forsørgere skal gjøre? Noen tips? Noen økonomer, rådgivere eller andre forståsegpåere som har noen forslag? Eller er det kanskje ikke meningen at vi skal ha enslige forsørgere i dette landet?

 

6 Svar til “Enslighetens pris

  1. Hei!

    Jeg skjønner godt frustrasjonen din, har det delvis på samme måte selv. Bor alene, ikke nok kapital/lønn til å kjøpe bolig. Jeg prøver heller å se det på denne måten: hvorfor skal man absolutt eie?
    Ja, jeg ser helt klart fordelene ved å følge resten av saueflokken; man får (sannsynligvis) med seg prisstigning, man får forutsigbarhet i bosituasjon, man får følelsen av å eie noe. Prøv heller å se (de få) fordelene ved å leie: det er null risiko for å bli ruinert økonomisk (skyhøy rente, eller tvangssalg fordi man ufrivillig havner uten inntekt av ymse grunner), full frihet (man kan «flytte på dagen» hvis det dukker opp en mulighet, man slipper å tenke så mye på forsikring, oppussing, vedlikehold etc) og man har en stabil boutgift uten bekymringer om hvilken vei renta skal ta veien.
    Se om du kan finne deg en bedre utleiedeal. Jeg bor på 70kvm til 8.000 i måneden sentralt i en av de store byene her i landet. Nå får jeg en liten rabatt siden huseier er en bekjent av en bekjent, men markedsprisen ligger nok ikke på mere enn 10.000 og leiligheten rommer fint en familie på 3. Jeg synes 12.000 hørtes mye ut for deg, mulig det bare er meg, men jeg har troa på at du kan finne noe rimeligere og da sparer du et par lapper ekstra i måneden. Jeg foreslår altså ikke å flytte så veldig langt, men rett og slett finne en bedre deal. Det er ikke ulovlig med flaks her i livet.

    Forøvrig er jeg enig i at boligmarkedet for både kjøp og utleie er en syk syk plass.

    • Hehehe….

      Man må absolutt ikke følge saueflokken og eie sitt eget. For min del så handler lysten til å eie om stabiliteten. Da er det tross alt ingen huseier som kan finne på å si opp en kontrakt. Man bestemmer selv!

      Derimot er det som du sier en god del fordeler ved å leie. Stabilitet i utgifter, lavere forsikringer, meste av vedlikehold ligger på huseier osv…

      12 000,- er vanvittig mye, men det er dessverre der prisene starter på markedet der jeg bor. Det er en av ulempene med å bo i dette området. Skulle gjerne funnet noe billigere, men er ikke mulig for øyeblikket… Dessverre 😛

      • Du er slettes ikke alene. Jeg er i samme situasjon, får ikke boliglån på 1. million engang i husbanken. enda jeg ikke har gjeld fra før og ikke har jeg bil. Er uføretrygdet men har god nok inntekt til å betjene et lån, men det er visst ikke nok. Huset jeg kunne kjøpt var ikke på mer enn 98 kwm. men tror du det hjelper. vi skal ikke ha eget hjem virker det som. nå er jeg snart 50 år og enslig med en tenåringsgutt. Å leie bolig er MYE dyrere enn å eie. Fatter ikke hva dette lille rike landet holder på med. Husbanken er en vits og løgn!

  2. Jeg tror det er maaaange I denne situasjonen. Jeg jobber 100% i hverdagen og annenhver helg hvor jeg ikke har barn jobber jeg da å. Alt I alt har jeg utbetalt godt nok til å betjene et lån, men siden jeg har 3 barn og Nav mener at barn koster så mye i mnd så får jeg ikke lån(husbank lån). Jeg har også fått beskjed om å leie og spare litt hver mnd, da spørre jeg meg selv: det koster nesten mer å leie I mnd enn å betal på noe egent! Nå har jeg Vært super heldig for jeg leier via kjente (120kvm-7500,- pr mnd). Men der jeg leier er utenfor skolekretsen til unga så blir litt pendling. Men I skolekrets område leier de ut for mellom 10.000 – 14.000 I mnd. Og hvis det skulle dukke opp noe leie så får ikke jeg første rett pga enslig mor m/3stk 😦 . Jeg er så frustrert og lei, at det trærer på kropp og sjel. Jeg er 33år, og alt jeg ønsker for mine barn og meg er et fast bosted I skolekrets området. Barna kommer alltid først men…. jeg får bare fortsette å jobbe og håpe at en dag , kanskje en dag så får jeg et boliglån??

    • Det er så mange i den situasjonen… Det er håpløst å komme inn på boligmarkedet som enslig forsørger. Rett og slett fordi leiemarkedet er sprengt, så man betaler mer i husleie enn det hadde kostet å betjene et lån. I tillegg skal man forsørge sine små på en inntekt. Det blir ikke mye igjen å sette av til oppsparing av egenkapital, og det tar så lang tid at man nesten blir demotivert….

Legg igjen en kommentar

