RullatorKari og KrykkeKåre

Det er tydeligvis frustrasjonens dag… Og jeg legger allerede inn en reservasjon for at min manglende tålmodighet og gryende migrene har noe med saken å gjøre!

Jeg har nemlig klart å hisse på meg en mafialignende virksomhet! Mye verre enn småbarnsmødrene med dikkesnakk, puppen ute og gulp i håret som går 5 i bredden med barnevogn på barnevogn med sine håpefulle vræleunger. Jeg har hisset på meg RullatorKari og KrykkeKåre!

Bilde er hentet herfra

En kjapp tur på butikken på dagtid kan være en real prøvelse, og det var det i dag! La meg ta det i kronologisk rekkefølge:

I det jeg stille og fredelig parkerer mitt lille romskip på parkeringsplassen, kommer en godt gammel og grønn lada og parkerer ved siden av meg. KrykkeKåre smeller opp døra så det synger i bilen min. Jeg teller sakte: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10! Går ut av bilen, snur meg mot KrykkeKåre og smiler vennlig. Spør pent om han kan være litt forsiktig. Men, nei! Ungdommen nå til dags (meg i følge KrykkeKåre) har ikke forståelse for at de som er dårlige til beins trenger god plass når de skal ut av bilen. Og i det samme smeller han krykka si inn i bildøra.

At jeg har parkert pent og pyntelig i midten av den hvite firkanten på asfalten er visst likegyldig. Det er faktisk like lite viktig som at han har parkert på streken og har en halvmeter til gode på andre siden av bilen. Jeg teller igjen. 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10!! Ikke fullt så sakte denne gangen. Smilet er litt stivere, men jeg forsøker å være hyggelig. Sier i fra at jeg har full forståelse for at det krever litt plass å komme seg ut av bilen. Tett etterfulgt av at han ikke kan behandle andres biler sånn uansett.

Da får jeg så øra flagrer. Ungdommen nå til dags eier ikke respekt for de eldre og stakkarslige som har overlevd krigen og bygget opp landet. Han står nærmest og roper der han forklarer i det vide og det brede. Det er nesten så jeg forventer at han skal begynne å synge «Mot i brystet, vett i pannen» bare for å sette punktum for sitt poeng.

For all del, jeg har respekt for de eldre! Misforstå meg rett her… Men, jeg forventer også at de eldre har respekt for dagens «ungdom» (for å bruke hans ord selv om tallet på papiret forteller meg at ungdomstiden er svunnet). Så på dette punktet koker det over for meg. Så ungdommelig som jeg er så tar jeg på dette tidspunkt frem min smarttelefon og tar et bilde av bilen hans. Mannen nærmest freser av irritasjon! Det er nesten så jeg kan se røykskyen ut at ørene på han. Sånn ala Donald! Så våkner juristen i meg og jeg sier med latter i stemmen at han kan gjøre som han vil fordi jeg nå vet hvor jeg skal sende erstatningskravet for eventuelle skader han påfører.

Jeg snur meg og går mot butikken. Og i det jeg har gått fire skritt hører jeg krykken smelle i bakken. Den hadde han visst kastet etter meg i fullt sinne. Hadde det ikke vært for at han trolig hadde dævva av hjertestans hadde jeg gitt han en real lusing. Mannen står og sverter og banner etter meg. Knytter neven i været. Skriker noe om dagens ungdom.

Så møter jeg RullatorKari! Først i melkehylla. Der stod hun og forbannet matbutikkene for holdbarhetsdatoene på melkeproduktene. Hun som enslig klarte jo ikke å drikke opp en hel melk på den korte tiden. Nei, dette var handelsindustrien som fikk oss til å kaste unødvendig mat og som ville hale og dra hver minste lille krone ut av stakkars enslige eldre. Jeg måtte telle igjen. 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10! Gikk sakte forbi og tenkte at dette ikke angikk meg.

Så møtte jeg henne igjen. Ved kaffen denne gang. Spurte meg pent om jeg kunne bøye meg ned å ta opp en pose kaffe til henne. Selvfølgelig kunne jeg det. Jeg tar opp posen hun ønsker og rekker henne den. Da kommer det nok en skyllebøtte over handelsstanden. Kaffeprisene var for dyre og posene for store. Og nok en reprimande om hvordan butikkene prøver å svindle til seg hver minste lille krone fra disse stakkars gamle menneskene på minstepensjon.

Fortsatt lett irritert over hendelsen på parkeringsplassen så måtte jeg jaggu telle igjen. 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10!! Jeg forsøkte å unnskylde meg og si at jeg måtte gå. Dårlig tid. Da får jeg skyllebøtta! Ungdommen nå til dags! Har ikke tid til å vie så mye som 5 minutter til en stakkars ensom dame som ikke har noen å snakke med i hverdagen. Særlig ikke at hennes mann gikk bort etter langtids sykeleie tidligere i år. Mens dama med lilla permanent spyr ut av seg eder og galle, så kan jeg ikke annet enn å ta meg i å tenke at han sannsynligvis hadde det bedre nå. Jeg orker ikke mer, og bare snur ryggen til å går. Det siste jeg hører er: «Ja, der kan du se! Makan til respektløst!» Jeg teller! 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10!!!

Jeg begynner heldigvis å nærme meg ferdig, og går bare og gleder meg til kaffekoppen som venter hjemme. Så i kassen. Gjett hvem som står foran meg i køen! Joda, et stykk hissig dame med lilla permanent. Jeg stiller meg så lite merkbart som mulig bak henne og venter. Hører på hvordan hun skjeller ut den stakkars utenlandske gutten i kassen. Om kaffepriser, holdbarhetsdatoer og jaggu klarer hun ikke å spy ut av seg at han sikkert hadde kommet til Norge for å snylte på trygda slik at gamle, stakkarslige damer som henne måtte leve på minstepensjon! Er det mulig?

Det stopper ikke der. Da denne uskyldige gutten prøver å spørre om hun skal ha pose fyrer hun virkelig opp! Joda, hun må ha pose. Får ikke med seg varene hjem uten må han skjønne. Men nei, hun nekter å betale for den! Denne betalingen for poser er bare tull. Nok en måte for butikkene å prøve å dra kronene ut av de fattige eldre på. Dette ville hun ikke være med på. Jeg ser gutten bak kassen krymper seg og klarer ikke holde meg lenger.

«Jeg betaler for den posen jeg. Bare gi den til henne», hører jeg meg selv si. Gutten puster lettet ut. Det gjør derimot ikke damen. Hun snur seg og ser på meg: «Jasså, er det deg igjen!» Så får jeg en skyllebøtte uten like. Må ikke tro at hun tar imot veldedighet fra sånne som meg. Nei, det vil hun ha seg frabedt. Ungdommen nå til dags! Nei, den frekke spydigheten min kan jeg ha for meg selv…. Jeg teller! 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10!!!!

Bildet er hentet herfra

Så kjære RullatorKari og KrykkeKåre:

Dere eier ikke verden!

Selv om dere har gjort deres for konge og fedreland, så kan dere ikke behandle folk som dritt!

Vil dere ha respekt, gi respekt!

Og vis litt ydmykhet!

 

 

Legg igjen en kommentar

