Klagemuren norsk presse

Jeg snakker ikke om slike klagemurer….

Bildet er hentet herfra

Jeg snakker om en av de største klagemurene vi har i dag. Den som brukes av millioner hver dag….

Jeg snakker om den publiserte klagemuren – norsk presse. Den som ledes av nettavisene, tett etterfulgt av nyhetssendinger, trykket presse m.fl. Norsk presse florerer av klagende nyheter eller nyheter som har en vinkling for å få oss til å klage.

La meg peke på noen eksempler fra de siste dagene:

Aftenposten i dag

I dag har sesongens første store snøfall preget østlandet. Nyhetens overskrift fremstiller 3 timers forsinkelse på en innenlandsreise som uhørt! Dette kan vi ikke ha noe av!

I mitt stille sinn går da tankene til kvinner, menn og barn i enkelte u-land som må gå 8 timer hver vei, til fots i dårlige sko om noen, bare for å få tak i vann. Da har ikke en stakkars nordmann noe å klage på fordi han må vente 3 timer innendørs på en varm flyplass hvor det er sitteplasser, matservering og andre fasiliteter. Vi her i gode nord har det tydeligvis for godt når vi kan klage på slikt!

Vg i dag

Sammen med snøfall kommer også trafikkaos. Det er det samme hvert år. Nordmenn klager over snøen som falt, kaos på veiene, idiotene på sommerdekk, lange køer og ventetid.

I mitt stille sinn undres jeg… Hvorfor klager vi over dette? Det er jo det samme hvert år. Vi vet det kommer. Vi vet mange utsetter til siste liten med å skifte dekk på bilen, uten at jeg kan forstå hvorfor. Ja, det er til og med de som tar sjansen og kjører på sommerdekk hele året. Vi vet at utenlandske lastebiler vil stå på kryss og tvers hele vinteren. Vi vet det blir kø. Men, i hvilken grad det påvirker deg velger du selv! Gode forberedelser og en porsjon tålmodighet kommer man langt med. Så, hvorfor klager vi? Vi har det tydeligvis for godt i dette landet.

Vg i dag

Det er lite vi er så flinke til å klage på som når vi må betale for noe som tidligere har vært gratis, eller når noe blir dyrere. Vi skriker ut over økte matpriser eller bensinpriser. Eller som denne overskriften i VG tyder på; vi raser når vi må betale for å gjøre vårt fornødne på en bensinstasjon.

I mitt stille sinn går tankene mine til de fattige i denne verden. Nordmenn klager fordi vi må ut med en tier her og en tier der. Sannheten er jo at vi blir rikere og rikere i dette landet. Vi har faktisk mulighet til å gå på butikken hver dag og kjøpe den maten vi trenger. Vi kan til og med kjøpe den maten vi liker og har lyst på. Og vi har bedre toalettfasiliteter langs veiene enn det mange har hjemme i andre land. Vi har det godt i dette landet når vi kan klage på slike bagateller.

E24 for to dager siden

Som en oppfølger til forrige så tar jeg med denne fra E24. Dette er av den typiske overskriften som vil skape klager. Klager over hvor pengene våre går. Klager over skatt. For er det noe som virkelig skaper klagestorm så er det skatt. Staten tar jo tross alt pengene våre!

I mitt stille sinn lurer jeg på om folk er klar over hvordan vi hadde hatt det om vi ikke betalte skatt. Det virker ikke som om folk skjønner at vi hadde betalt veldig mye mer for lege, sykehus, skoler, barnehager, permisjoner osv osv hvis det ikke hadde vært for staten.  Joda, skatt kan kritiseres. Jeg er enig i det. Men å klage slik over noe som faktisk gir oss så mye tilbake? Vi har det for godt i dette landet.

Dagbladet i går

Likevel så er det denne saken som tar kaka! Norske kvinner klager over fargen på veggen inne på fødestua. Det er tydeligvis viktig at det stedet hvor våre små håpefulle skal komme til verden er vakre og moderne. Er det ikke det så må det klages.

I mitt stille sinn er det ikke lenger så stille. Jeg er fly forbanna! Jeg tenker på hvor mange kvinner og barn som død under fødselen hvert eneste år. Hvor mange kvinner som går gjennom et helt svangerskap og hele fødselen uten medisinsk hjelp eller legetilsyn. Hvor mange kvinner som føder under horrible omstendigheter. I Norge får alle kvinner en fantastisk og GRATIS oppfølgning av helsevesenet under svangerskapet. Vi føder der vi måtte ønske, med lege eller jordmor til stede. Vi har et helt helseapparat som kan ta seg av oss. Vi føder i rene og trygge omgivelser. Når vi så klager på FARGEN på veggen, ja da har vi det VIRKELIG for godt her i landet!

For all del… Jeg klager innimellom jeg også. Det er nødvendig. En overlevelsesmekanisme. Det jeg vil til livs er den unødvendige klagingen. Vi har det godt her i lille Norge. Vi bør ta oss litt tid til å tenke over hva vi faktisk klager på. Hvis vi  tenker litt lenger enn nesa vår rekker. Tenker litt større enn bare vårt lille, egosentriske selv. Ja, da skjønner vi at det meste vi klager over er bagateller!

Bildet er hentet herfra

Legg igjen en kommentar

