Kan jeg få en sniktitt?

Jeg synes det er vanskelig. Vanskelig å vite hvor man skal videre. Vanskelig å vite hvilken vei man skal, og hvordan veien vil arte seg.

 

Noen veier går i sirkel. De går i en lang, lang runde. Før de så. Sakte. Tar deg tilbake til utgangspunktet. En runddans, og ikke nødvendigvis av den gode sorten. Jeg vil ikke gå den veien. Vil ikke gå i sirkel…

Men hvordan vet jeg hvilken av stiene foran meg som er den som går i sirkel? Kan jeg få en sniktitt? Vær så snill…

 

Jeg vil heller ikke gå den strakeste veien. Vil ikke at livet mitt skal være simpelt. Eller motstandsløst. Det er utfordringene vi lærer av. Det er i motgang man lærer seg å sette pris på gledene. Da kan jeg ikke gå den enkleste veien.

Men hvordan vet jeg hvilken av stiene foran meg som er den enkleste? Kan jeg få en sniktitt? Vær så snill…

 

Ei heller vil jeg gå den veien alle andre går. Vil ikke gå hovedveien. Eller stå i kø og vente på det samme som alle andre. Jeg vil ikke dras med av massen til et liv jeg ikke vil leve. Jeg er ikke skapt for å være A4. Jeg er ikke skapt for å være en i mengden. Massen gjør bare det som er forventet. Gjør det alle andre gjør. Jeg vil være uforutsigbar. Jeg vil være spennende. Vil ikke gå der strømmen fører meg.

Men hvordan vet jeg hvilken av stiene foran meg som er mest benyttet? Kan jeg få en sniktitt? Vær så snill…

 

Den vanskeligste veien vil jeg heller ikke gå. Jeg vil ikke drive ekstremsport hver eneste dag. Vil ikke at hvert steg på livets vei innebærer fare for å falle utfor stupet. Vil ikke måtte klore meg fast i håpet som  gresstuster og kvister i en slett fjellvegg. Jeg har prøvd den stien før, og det holder nå. Jeg vil ikke gå den veien en gang til.

Men hvordan vet jeg hvilken av stiene foran meg som er den vanskeligste? Kan jeg få en sniktitt? Vær så snill…

 

Jeg vil gå min egen vei. Den som er akkurat passe tøff. Som utfordrer meg. Som minner meg på at jeg må være våken og oppmerksom. Som gir livet mitt akkurat nok spenning. Ønsker meg den veien som også kan gi litt ro. Litt stillhet til å slappe av og nyte livet. Ta meg en hvil i bakken. Eller rett og slett gi meg deilig adrenalin når jeg innimellom suser hastig avgårde i medvinden.

Men hvordan vet jeg hvilken av stiene foran meg som er min vei? Kan jeg få en sniktitt? Vær så snill…

 

 

 

Jeg kan nok ikke få en sniktitt. Jeg får ikke vite hvor mine skritt fører meg hen. Og hvis jeg kunne fått en sniktitt; Hadde jeg likt det jeg fikk se? Hadde jeg da turt å ta neste skritt? Hadde valget blitt enklere?

Legg igjen en kommentar

